Home » Waarvoor

Waarvoor

sustainable development against climate change and new life for a green planet

De meeste HR-zaken kunnen organisaties zich prima mee redden, dankzij de kennis en ervaring die ze zelf in huis hebben, mogelijk (binnen bepaalde grenzen) met behulp van het accountants- of administratiekantoor en de arbodienst bijv. (al zijn de ervaringen hiermee wel wisselend).

Maar iedere organisatie komt in meer of mindere mate, vroeg of laat, vragen en situaties tegen waar ze geen raad mee weten. En waarbij genoemde partijen en soms zelfs ingeschakelde deskundigen (te) weinig soelaas bieden. Daar springen wij bij. Om u idee te geven in wat voor siuaties:

Ziekte, arbeidsongeschiktheid, ARBO

  • u krijgt geen grip op het verzuim, want het is onduidelijk wat er aan de hand is en de bedrijfsarts en/of arbodienst houden zich op de vlakte
  •  uw verzuimcijfers zijn te hoog, maar de arbodienst helpt niet echt
  • de WIA is of komt in beeld, maar door de wirwar van regels is onduidelijk wat er straks mogelijk is
  • een werknemer lijkt ziek uit dienst te gaan, dat kan geld gaan kosten. Wat moet er gebeuren?
  • er is hier geen werk meer voor de arbeidsongeschikte medewerker, dat is wel duidelijk. Maar de wachttijd is nog lang niet voorbij, wat kunnen we doen?
  • we hebben een probleem met het UWV of de arbodienst
  • een medewerker lijkt misbruik te maken van zijn arbeidsongeschiktheid
  • we krijgen de inspectie over de vloer. Wat nu?

Functioneren

  • een medewerker, team of manager functioneert niet goed, alle acties tot nu hebben onvoldoende geholpen
  • we wilden een medewerker vanwege het functioneren kwijt, maar we hebben ontslag niet voor elkaar kunnen krijgen. Wat nu?
  • een team draait niet, maar we krijgen de vinger er niet achter waar het aan ligt
  • een oudere medewerker komt niet meer mee, maar het wordt te duur om deze te ontslaan
  • we moeten beoordelings- en functioneringsgesprekken voeren, maar het levert te weinig op

Mobiliteit

  • onze organisatie vergrijst, maar veel ouderen hebben zich niet ontwikkeld en kunnen nergens anders heen
  • het is moeilijk om aan nieuwe mensen te komen. Intussen lopen de goeie weg
  •  we zijn te makkelijk geweest in het aannemen van nieuwe mensen. En nu zitten we met de gebakken peren, want kwaliteit en kwantiteit schieten tekort
  • mensen zijn ontevreden, want er zijn weinig mogelijkheden om door te groeien

Reorganisatie

  • er staan ons flinke veranderingen te wachten. Wat moeten we doen om deze op te kunnen vangen?
  • we gaan reorganiseren, maar hebben nog geen idee wat we hiervoor allemaal moeten regelen
  • er is veel verzet tegen de reorganisatie, dit gaat ons opbreken
  • we hebben geen sociaal plan. Moet dat en hoe moet dat er dan uitzien?

Conflicten

  • het rommelt al een tijd. Echte problemen zijn er nog niet, maar we kunnen er op wachten
  • een nieuwe manager heeft de opdracht schoon schip te maken, maar het lever (te) veel conflicten op
  • een aantal mensen kunnen niet met elkaar door een deur. Dit geeft veel gedoe, gesprekken hebben niet geholpen
  • we liggen in de clinch met de OR, samenwerking lijkt niet mogelijk
  • het bestuur/management en het personeel liggen totaal niet op één lijn. Er is veel spanning in de organisatie

In- en uitstroom

  • we hebben nieuwe mensen nodig , maar krijgen het niet goed voor elkaar de juiste mensen aan te trekken
  • we hebben onze HR niet op orde, er zijn steeds weer allerlei praktische problemen
  • voor nieuwe mensen gebruiken we standaardcontracten. Maar of deze nog wel kloppen weten we niet
  • er zijn de laatste tijd meerdere mensen met gedoe vertrokken. Wat is er aan de hand?

Duurzame inzetbaarheid

  • we horen regelmatig over duurzame inzetbaarheid, maar wat kunnen wij daar mee
  • het staat wel op veel agenda’s, maar het komt niet echt van de grond
  • we faciliteren abonnementen bij sportscholen en de catering is op de gezonde tour. Maar wat levert dit nou op?
  • we willen er meer aan doen, maar hoe krijg je de mensen mee?

Arbeidsvoorwaarden, wetten en regels

  • we weten niet of we een CAO moeten hanteren. Wat moeten we doen?
  • er zijn verschillende soort contracten, oproep-, nul-uren,- uitzend-, vaste en tijdelijke contracten bijv. Welke moeten we gebruiken?
  • er geldt voor ons een CAO, maar we weten niet goed of we daar wel genoeg aan voldoen
  • we willen arbeidsvoorwaarden aanpassen, is ook nodig. Maar hoe doen we dat?
  • we hebben te maken met een specifieke situatie, maar weten niet welke regels gelden